Η δημιουργία του Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ) μπαίνει στην τελική ευθεία ενεργοποίησης από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με στόχο να τεθεί σε λειτουργία στις πρώτες ημέρες του Ιουλίου.
Με αυτό τον τρόπο η ΑΑΔΕ θέτει στο μικροσκόπιο και τις μισθώσεις αγροτεμαχίων που σχετίζονται με τις αγροτικές επιδοτήσεις.
Το νέο ηλεκτρονικό μητρώο θα συγκεντρώνει αναλυτικά στοιχεία για κάθε ακίνητο (σπίτι ή αγροτεμάχιο), ενώ θα επιτρέπει εκτεταμένες διασταυρώσεις δεδομένων για τον έλεγχο της ακίνητης περιουσίας.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις μισθώσεις αγροτεμαχίων, καθώς η ΑΑΔΕ, μετά την απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ, έχει πλέον διευρυμένο ρόλο και στη διαχείριση των αγροτικών επιδοτήσεων.
Με την ενεργοποίηση του συστήματος, όλοι οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να συνδεθούν με τους κωδικούς Taxisnet και να επιβεβαιώσουν ή να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία των ακινήτων τους, δηλώνοντας παράλληλα την πραγματική χρήση τους.
Τυχόν αποκλίσεις ανάμεσα στα φορολογικά στοιχεία και τα δεδομένα του Κτηματολογίου θα εντοπίζονται αυτόματα, καθώς η διασταύρωση των πληροφοριών θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο
Οι ιδιοκτήτες θα υποχρεούνται πλέον να δηλώνουν όχι μόνο τα στοιχεία των ακινήτων τους, αλλά και τη χρήση κάθε ακινήτου – αν δηλαδή είναι μισθωμένο, ιδιοκατοικούμενο ή κενό.
Παράλληλα, μέσω του ίδιου συστήματος θα δηλώνονται υποχρεωτικά και τα μισθωτήρια συμβόλαια, γεγονός που ενισχύει τον διασταυρωτικό έλεγχο στις μισθώσεις
Η νέα τροπολογία που κατατέθηκε, στο πλαίσιο ευρύτερων διατάξεων που αφορούν και ρυθμίσεις του νόμου Κατσέλη, εισάγει και σύστημα διοικητικών προστίμων για παραβάσεις.
Οι νέες διατάξεις εισάγουν υποχρεώσεις τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο και για τους ενοικιαστές.
Ειδικότερα, προβλέπεται πρόστιμο 500 ευρώ για μη υποβολή δήλωσης μίσθωσης ακινήτου εντός τριών μηνών.
Για τους αγρότες προβλέπει η τροπολογία ότι αν δεν υποβληθεί δήλωση στο ΜΙΔΑ εντός δύο (2) μηνών από την έναρξη της προθεσμίας για την υποβολή της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΟΣΔΕ) επιβάλλεται στον υπόχρεο πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ. Η ενημέρωση του μητρώου θα θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την χορήγηση οικονομικών ενισχύσεων.
Προβλέπεται επίσης πρόστιμο 1.000 ευρώ για εσφαλμένες δηλώσεις που σχετίζονται με την είσπραξη επιδοτήσεων ή ενισχύσεων, ενώ για γενικές ανακριβείς δηλώσεις προβλέπεται πρόστιμο 100 ευρώ.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ το ΜΙΔΑ φιλοδοξεί να γίνει ένας ενιαίος ψηφιακός φάκελος για το κάθε ακίνητο. Δεν θα αρκεί πλέον να υπάρχει μια εγγραφή στο Ε9 ή ένα μισθωτήριο σε μια ξεχωριστή πλατφόρμα. Το ζητούμενο είναι η ενιαία εικόνα δηλαδή ιδιοκτησία, χρήση, μίσθωση, πραγματικά στοιχεία και φορολογική αξιοποίηση να βρίσκονται κάτω από την ίδια ομπρέλα.
Όπως επισημαίνει η αιτιολογική έκθεση, η ορθή καταγραφή της χρήσης ακινήτων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την χορήγηση επιδομάτων και ενισχύσεων, ιδίως στον αγροτικό τομέα. Αυτό σημαίνει ότι οι διασταυρώσεις στο ΟΣΔΕ θα γίνουν πολύ πιο στοχευμένες.
Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρη την τροπολογία

